ღ cHiNta_haThi_kHu..iT's y0u ღ

~..Ya Allah jika aku jatuh cinta, cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya padaMu,agar bertambah kekuatanku untuk menyintaiMu..~

Friday, 23 December 2011

TIPS MENERAN WAKTU BERSALIN

TIPS MENERAN WAKTU BERSALIN
 
Tips nie kiter jumpa dalam tenet... mudah2an menjadik panduan kt kiter sume.. (~_^)
 
Waktu Mula Meneran
 
* Sebaiknya dilakukan setelah pembukaan lengkap berlaku (10cm) iaitu ketika kepala janin sudahpun turun ke dasar pinggul. Ia ditandakan dengan anus (dubur) mula terbuka sewaktu kontraksi.
 
Posisi Meneran Yang Tepat
 
* Berbaringlah dengan lutut berlipat dan kedua kaki dibuka.Kedua tangan memeluk paha dengan cara melingkarkannya ke bawah paha. Meneran juga dapat dilakukan dengan berbaring mengiring sama ada sebelah kiri ataupun kanan.
 
Cara Meneran
 
* Sebaiknya dilakukan apabila kontraksi sampai ke puncaknya. Waktu ini doktor akan meminta anda untuk menarik nafas panjang iaitu menahannya dengan mulut tertutup kemudian meneran ke arah bawah dengan memastikan punggung tetap berada di atas tempat tidur (katil). Ketika meneran dagu diletakkan di dada supaya anda dapat melihat perut anda.
 
Bagaimanapun ramai juga ibu hamil yang melakukan kesilapan ketika meneran. Ada yang meneran sebelum proses pembukaan sempurna. Ia akan menyebabkan berlakunya Edema (pembengkakan di mulut rahim) yang seterusnya akan menyukarkan proses bersalin selanjutnya.
 
Di samping itu ada juga ibu hamil yang silap meneran dengan meneran ‘di leher’ dan bukannya di perut. Mata akan nampak merah setelah bersalin dan kadang-kadang disertai dengan kebutaan sementara kerana pembuluh darah kecil di mata pecah akibat teranan di bahagian leher.

Diharap dengan sedikit tip ini para ibu hamil dapat mempraktikkannya dirumah agar ketika bersalin nanti ibu hamil sudahpun bersedia sepenuhnya….

selamat bersalin.
 

16 comments:

Mommy_Cha said...

insyallah...bagus tips nih ye!

mimie.. said...

nice tips..boleh dipraktikkan lepas ni..tapi..rasnye bila dah nak terberanak tu, dah tak pikir ape dah..semua ke laut haha

✿f!sHa:- m0mMy To bE✿ said...

mommy cha~ heheheh... slamat berpraktik... n selamat melahirkan dear..

✿f!sHa:- m0mMy To bE✿ said...

mimie~ hahahahha.. klakar la awak ni dear... insyaAllah.. ingat punye...hehehhe

iizla said...

ila dulu meneran ntah ape2..nafas ke hulu kehilir.
meh baca pengalaman bersalin ila.

http://buatgapo.blogspot.com/2011/10/pengalaman-bersalin-aku.html

✿f!sHa:- m0mMy To bE✿ said...

iizla~ hehehhe... kay.. kay.. kiter baca skunk.. heheh

✿....rossa alina....✿ said...

hohohoho nnti ko csmni ls ek?? ;p

suriadzul said...

gud luck dear!!!!syg su xdpt nk rase push2 ni...sbb emgncy czer..anyway su doakan fisha selamat sume ok!!!tggu smai doc kata push...baru push...then jgn jerit,,,nnt tenaga hilang...pape pon..bnykkan berdoa k..tawakal!!!semoga semua selamat dear..amin

ReYNa said...

bagus info ni..thanks for sharing:)

✿f!sHa:- m0mMy To bE✿ said...

alin~ hehehhe.. ko doakan ak taw.. hehehhe

✿f!sHa:- m0mMy To bE✿ said...

su~ insyaAllah dear... mudah2an kiter dapat rasa saat2 cam nie... pape pun yg penting bby n mamanya slamat...

✿f!sHa:- m0mMy To bE✿ said...

reyna~ most welcome dear.. =)

~YUN~ said...

satu lg tips dr yun..dgr arahan doc bile nk teran,bila da rase sakit baru teran,nanti takla penat sgt..bila hilang sakit hold dulu,then sakit balik,teran sekuat2nya..gud luck mommies! =)

✿f!sHa:- m0mMy To bE✿ said...

yun~ thanks dear... insyaAllah.. :)

Mimy Hamid said...

tips bagus ni...siap copy paste hehehe..harap dpt bersalin normal la

✿f!sHa:- m0mMy To bE✿ said...

mimy~ silakan... amiinn.. =)

Post a Comment

amende ler korang nk ngomel nih??

 
*Bebelan Dari Ku Untuk Mu... Izz Fisha Natakafisha*